Bezpieczeństwo na rejsie zależy nie tylko od posiadanego sprzętu czy zabezpieczenia.

Wybierasz się z nami na rejs lub wysyłasz swoją pociechę na jeden z naszych żeglarskich obozów? A może planujesz już własny kapitański rejs? Postanowiliśmy opisać, w jaki sposób dbamy, by każdy rejs był odpowiednio przygotowany i upłynął bez przykrych wypadków.

Słowem wstępu pamiętaj, że bezpieczeństwo to zarówno stan, jak i proces. Nie jest to coś stałego a my mamy bezpośredni wpływ na wyprzedzenie faktów. Dobrze wiedzieć, w jaki sposób postawić wywrócony jacht. Lepiej jednak przygotować się tak, by do wywrotki nigdy nie doszło.

Bezpieczny dom – Bezpieczny jacht.

Pływamy na nowoczesnych i bezpiecznych jachtach. Zapewnia to nie tylko komfort naszym klientom, ale również poczucie, że poradzą sobie w każdych warunkach. Na jachtach znajdują się w dostępnym miejscu sprawne środki bezpieczeństwa dla każdej osoby. Nasze bagaże nie mogą leżeć na kamizelkach ratunkowych. Gdy trzeba będzie je ubrać, może zabraknąć czasu na wygrzebywanie ich. Wszystkie jachty są zarejestrowane oraz posiadają ważne ubezpieczenie OC, oraz NNW. Warto jednak pamiętać – zwłaszcza jeżeli planujecie po kursie zakup własnego jachtu, że ubezpieczenie pomaga nam, gdy już coś się wydarzy. By uniknąć przykrych przygód ze sprzętem, zalecamy samodzielnie dokonywać dokładnego przeglądu jachtu, bądź na początku poprosić o to bardziej doświadczonych sterników. W razie wątpliwości zapraszamy również do nas na krótkie darmowe szkolenie.

Alkohol

Na naszych obozach mających charakter młodzieżowy obowiązuje całkowity zakaz spożywania alkoholu zarówno wśród młodzieży, jak i kadry. Koniec i kropka.

Pogoda i zmiany klimatu

Każdy ma w pamięci „Biały szkwał” w 2007 roku. Od tego czasu klimat, jak i sposób przewidywania pogody trochę się zmieniły. Podczas planowania trasy, jak i na wodzie pogodę obserwujemy na różne sposoby:

• Obserwacja akwenu
• Meteo-gram (najpopularniejszy to http://www.meteo.pl/)
• Mapa wyładowań atmosferycznych – podaje w czasie rzeczywistym O TUTAJ
• Ciśnienie atmosferyczne (opis działania barometru możecie przeczytać na naszym Profilu)
• Nie można zapomnieć o cichym kompanie każdego rejsu! Codziennie ciekawe uwagi do obecnej oraz najbliższej sytuacji atmosferycznej opisuje Wiatromen na swoim profilu.  

Pamiętajcie, że żadne urządzenia nie zastąpią zdrowego rozsądku. Nie warto niepotrzebnie ryzykować i czasem lepiej zostać w porcie. Pamiętajcie, by przed rejsem przygotować zajęcia i gry na niepogodę!

Komunikacja wśród załogi oraz na jachcie.

Komunikacja wśród załogi. Warto – zwłaszcza w sytuacjach, gdy potrzebna jest szybka reakcja dokładnie wytłumaczyć, o co nam chodzi. Wyrażenie „Rychtuj anchor do ciepania”. Choć wielu żeglarzy będzie zrozumiałe, to jednak przestrzegamy przed gwarą czy bogatą nomenklaturą wśród nowych kursantów. Przykład:

• poluzuj topenantę na stoperze – nierekomendowane wyrażenie.
• weź zieloną linkę z prawej strony/burty otwórz jej stoper i wyluzuj linę o pół metra, po czym zamknij – rekomendowane wyrażenie.

Przykład dość banalny, jednak kiedyś widziałem sytuację, gdy przez takie drobne nieporozumienie załoga złamała maszt. Komunikacja sterników.

Gdy wybieracie się na rejs większą grupą, wymieńcie się numerami telefonów do co najmniej 2 osób z załogi i pamiętajcie o niewyciszaniu ich oraz odpowiednim naładowaniu baterii. Prócz telefonów można wziąć walkie-talkie, radio VHF ręczne, lub podobne komunikatory. Pamiętajcie również że star telefon będzie bardziej odporny na twarde lądowania na pokładzie. Będzie go również mniej żal gdy postanowi wyskoczyć za burtę.

Postawa uczestników

Wbrew pozorom na bezpieczeństwo rejsu duży wpływ mają również uczestnicy. Dla tego na zajęciach próbujemy nauczyć młodzież zwracania uwagi na siebie nawzajem. Jesteśmy żeglarzami i nie powinniśmy biernie się przyglądać, gdy komuś dzieje się krzywda. Jeżeli zdarzy się wam, widzieć załogę w potrzebie, która ma problem z wejściem do portu, swój profesjonalizm pokażecie pomagając im. Mówi o tym nie tylko etykieta żeglarska, ale i zasady dobrego wychowania.