Pod koniec kursu żeglarskiego nadchodzi czas na egzamin. Jak się przygotować by wypaść jak najlepiej ?
Jak wygląda egzamin na patent żeglarza jachtowego
Na każdym kursie, przychodzi taki dzień, kiedy czas podsumować czego się nauczyliśmy. To również jeden z tych dni, którego wspomnienie będzie Ci towarzyszyć podczas wielu rejsów – w końcu chcesz zostać kapitanem. Nim jednak złapiesz silnie za ster i wydasz swojej załodze polecenie do oddania cum, musisz wykazać, że zasługujesz na tytuł żeglarza jachtowego.
Co znajdzie się na egzaminie? Składa się z dwóch części. Każdą z nich omówimy osobno.
1. Część teoretyczna składa się na 75 pytań z zakresu Żeglarstwa, czas na wykonanie zadań 90 minut. Jest to test jednokrotnego wyboru. Oznacza to, że do każdego pytania jest tylko jedna poprawna odpowiedź. Egzamin odbywa się na sali. Należy mieć przy sobie dowód osobisty/legitymację/paszport oraz długopis lub pióro. Osoby z aktualną legitymacją szkolną, które nie ukończyli jeszcze 26 roku życia, otrzymują ustawową zniżkę na egzamin. Jeżeli zdarzy się zapomnieć czegoś do pisania, nie ma co się stresować, komisja powinna mieć kilka zapasowych. Pytania obejmują działy, które są przerabiane podczas kursu. Są to:
⚓Przepisy
⚓ Meteorologia
⚓ Ratownictwo
⚓ Budowa Jachtów
⚓ Teoria Żeglowania
⚓ Locja
Ilość pytań z danej kategorii rozłożona jest mniej więcej po równo. W trakcie egzaminu, jeżeli nie zrozumiesz pytania, możesz podnieść rękę i zapytać co autor miał na myśli. Oczywiście nikt nie będzie nakierowywał Cię na odpowiedź. Nie trzeba także wspominać, że na egzaminie się nie ściąga. Takie zachowanie kończy się opuszczeniem Sali z wynikiem negatywnym. Moja rada – nie stresować się, rodzice z domu za to nie wyrzucą, a im mniej stresu, tym lepszych udzielasz odpowiedzi. Zdaliśmy teorię? Teraz czas wypłynąć na wodę!
Część praktyczna odbywa się w porcie oraz na akwenie wyznaczonym przez komisję. Załoga ma do wykonania wskazane przez egzaminatora manewry. Muszą być również spełnione odpowiednie warunki zarówno sprzętowe, jak i pogodowe. Wiatr musi mieścić się w skali 1 – 5 B, a jacht egzaminacyjny o długości co najmniej 5,5 m musi posiadać silnik nadający mu prędkość przewidzianą w ustawie.
Co egzaminator sprawdza na wodzie? Wybrane elementy z poniższej listy:
Manewry pod żaglami w zakresie:
⚓ optymalnego doboru żagli do panujących warunków
⚓ prowadzenia jachtu pod żaglami przy spotkaniu z innym jachtem oraz jego wyprzedzaniem
⚓stawianie/ zrzucanie żagli
⚓ kierowanie pracą żaglami
Umiejętności wykonania manewrów:
⚓ zwrot przez sztag
⚓ zwrot przez rufę
⚓ dojście do boi
⚓ odejście od boi
⚓ dojście i odejście od nabrzeża
⚓ stawanie w dryf
⚓ alarm „człowiek za burtą"
Manewry jachtem żaglowym na silniku
Praca w charakterze członka załogi
Umiejętność wiązania podstawowych węzłów
Na każdy manewr, przewidziane są dwie próby i jeżeli raz powinie nam się noga, nie ma co się stresować. Możemy spróbować raz jeszcze. Jednak jeżeli spowodujemy zagrożenie lub dojdzie do kolizji albo egzaminator odbierze nam ster, niestety egzamin będzie oceniony negatywnie. Jednak dobra Szkoła Żeglarstwa ma to do siebie, że dobrze przygotowuje swoich kursantów do zdania egzaminu. Nie jest to związane z pobłażliwym podejściem komisji. Bardziej z poziomem wiedzy instruktorów, know-how firmy oraz wyrobionymi przez lata nawykami szkoleniowymi.
Jak widać, nie taki zły egzamin jak o nim opowiadają. Warto jednak dobrze przygotować się do egzaminu. Tak na prawdę będzie on Twoją ostatnią lekcją na kursie. A Twoje umiejętności? Będzie weryfikować każdy rejs w który wypłyniesz już jako kapitan.
Jeżeli masz jakieś pytania związane z egzaminem, chętnie na nie odpowiem.
Zapraszam do kontaktu
Pozdrawiam :)
Paweł.